Wanita Mingguan menyediakan info kesihatan luar dan dalaman untuk wanita perihatin

Dikuasakan oleh Blogger.

Search This Blog

Tanda-tanda Kehamilan


Bagi bakal ibu khususnya yang baru pertama kali mengalami kehamilan, tentu sekali ingin sangat mengetahui tanda-tanda yang anda akan mengalami suatu dunia baru ia-itu kehamilan.
Berikut ada 10 tanda-tanda untuk memastikan hamil-tidaknya anda.

1. Puting/payudara lebih lembut
Jika Anda hamil, Anda akan mengenali bahwa payudara dan putingnya menjadi lebih lembut sekitar tiga minggu setelah mula hamil (ketika haid terlambat sekitar seminggu). Mungkin payudara terasa bengkak, serupa dengan ketika menjelang haid.


2. Muncul flek dan kram
Saat anda hamil, biasanya ditandai dengan munculnya cairan lendir (flek) berwarna pink di seluar dalam anda yang terjadi saat implantasi. Hal ini terjadi sekitar 8-10 hari menjelang ovulasi, sedikit lebih awal dibanding datangnya waktu haid. Kadangkala kita salah anggapnya sebagai haid, hanya waktunya lebih pendek daripada haid biasa. Kram juga sering berlakui di awal kehamilan. Menjelang kehamilan bulan kedua, kram seperti ini akan muncul. Kontraksi di rahim terjadi secara teratur, meningkat dengan olahraga, orgasme dan bahkan perubahan posisi.


3. Penggelapan areola
Pada kehamilan awal, Anda mungkin perasan kawasan areola (kawasan gelap yang mengelilingi puting payudara) mulai menjadi lebih gelap dan diameternya membesar. Anda mungkin juga akan mengecam bahwa vena di payudara menjadi lebih kelihatan karena penegangan payudara.


4. Lelah berlebihan Jika anda hamil gejala yang paling umum dalam lapan hingga sepuluh minggu pertama adalah rasa lelah. Ketika hamil, tubuh mengalami perubahan metabolisme yang signifikan. Seluruh tubuh Anda perlu melakukan penyesuaian terhadap proses baru bertumbuhnya janin. bagi sebagian besar wanita, kelelahan akan hilang ketika usia kehamilan 12 minggu.

5. Rasa mual dan muntah
Jika Anda hamil, pada awal kehamilan, beberapa hari setelah pembuahan, mungkin akan mengalami morning sickness. Sebenarnya morning sickness ini nama yang salah, karena pada kenyataannya mual dan muntah bisa terjadi bila-bila masa saja: pagi, siang, malam.

6. Sering buang air kecil
Bila haid terlambat satu hingga dua minggu, mungkin keinginan buang air kecil menjadi lebih kerap daripada biasa. Ini kerana janin yang tumbuh di rahim menekan saluran kencing. Dengan itu menyebabkan air kencing tertekan kebawah menyebabkan anda tersa selalu ingin membuang air kecil.

7. Sukar Buang air besar
Kadangkala peroses membuang air besar menjadi sulit (sembelit). Ini lazim terjadi pada awal kehamilan. Hormon tambahan yang terbentuk pada masa kehamilan menyebabkan usus halus lebih lentur dan menjadi kurang efisien.

8. Suhu badan meningkat
Juga boleh dipastikan anda hamil jika suhu badan meningkat dikala kedatangan haid yang harusnya datang terlewat, dan tidak turun ke paras sebelum terjadi ovulasi. Semasa terjadinya pembenihan, ovum disenyawai di tiub falopian, dan memerlukankan sekitar seminggu untuk ke rahim, dimana ovum yang tersenyawa akan menempel di sana.

9. Haid tak datang
Ini pertanda awal kehamilan, apalagi jika haid anda biasanya teratur. Dikombinasikan dengan tanda-tanda positif di atas, kemungkinan besar anda memang hamil.

10. Ujian kehamilanJika Anda ingin memastikan kebenarannya, lakukan dengan test pack yang boleh dibeli bebas di di farmasi. Ujian urin (air kencing) biasanya menghasilkan keputusan yang hampir tepat untuk kehamilan usia 10-14 hari. Ingat, bagaimana pun ujian kehamilan yang boleh dilakukan di rumah itu belum tentu 100% tepat. Jika semua ujian yang anda lakukan hasilnya negatif, sementara anda merasa seperti hamil, lakukan ujian lagi.

Bagaimana pun dengan tanda-tanda awal yang dinyatakan, anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor bagi mempastikan dan mengesahkan status anda samada hamil atau tidak. Jika anda sah hamil, doktor akan memberi panduan selanjutnya bagi anda menjaga dan mengurus diri dan kandungan anda sepanjang anda hamil dan persediaan untuk anda bersalin nanti.

Tip Penjagaan Semasa Mengandung



BIODELIMA MEMBANTU TUMBESARAN OTAK BAYI
BioDelima mengandungi ‘potassium’ yang tinggi, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bertindakbalas bersama sodium, ‘potassium’ mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga degupan jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Buah ini menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung), mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah (ibu yang baru pertama kali hamil atau lebih dari 3 kali kehamilan).

Meminum jus Biodelima semasa mengandung dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran. Doktor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir untuk bayi. Persatuan Perubatan Amerika mencadangkan semua ibu mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus Biodelima memenuhi bekalan asid folik sebaik seperti vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi.

Sebahagian besar ibu-ibu menghadapi gejala alahan mengandung seperti loya-loya, muntah serta pelbagai ragam lagi. Bagi mengelak gejala ini berlaku, ambillah BioDelima satu sudu besar sebelum tidur malam dan satu sudu besar sebaik bangkit dari tidur pada awal pagi. Insyaalah anda akan sentiasa sehat dan segar dan dapat mengatasi alahan mengandung.

Ianya juga dapat mengelakkan kekejangan kaki yang dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam.


Bagi sdri yang berhajat mendapatkan Jus BioDelima  bolehlah menghubungi:

PUSAT JUALAN BIODELIMA:

NORHAFIZAH NORDIN
TEL: 013 9040627

ALAMAT:

PERNIAGAAN PIRZA BAKTI
19, LORONG 1, TAMAN MENTIGA JAYA,
26600 PEKAN, PAHANG DARUL MAKMUR.


HARGA JUALAN


BIODELIMA PREMIUM



A. Saiz 530ml - 1 botol - RM140.00 atau pakej 3 botol - RM300.00

B. Saiz 750ml - 1 botol - RM 160.00


PENGHANTARAN PERCUMA DIURUSKAN UNTUK SEMENANJUNG
 
SABAH DAN SARAWAK DITAMBAH KOS KOURIER RM 9.OO/BOTOL.

PERHATIAN: 
TAWARAN HARGA PAKEJ DIATAS HANYA UNTUK BOTOL SAIZ 530ML SAHAJA DAN HANYA BOLEH DIDAPATI DARIPADA PUSAT JUALAN SAHAJA.



Sdr/sdri boleh juga menghubungi
 
PAHANG 
MENTAKAB/TEMERLOH/JERANTUT/BERA/BANDAR JENGKA
M GOEFRY  -Tel: 019 9723 926

KUANTAN/BALOK/BESERAH
PUAN ZAIMI - Tel: 016-3137 292 

RAUB
FARMASI PHARMAHEALTH
NO. 113, BANDAR RAUB PERDANA
DEPAN PASARAYA TUNAS MANJA 
NOR FADILAH - Tel: 012-9394 660 / 09-3555 660

KUALA LUMPUR/SERDANG 
M GADAFFI - Tel: 019-3007 150

KEDAH/PERLIS 
MAIZA - TEL: 019-9870 051

KELANTAN
Siti Filzah - Tel: 019-9525 043
Abe Nor    - Tel: 017-9748 053 

TRENGGANU 
KUALA TRENGGANU UTARA                                 -  ROSLAN   - Tel: 019-9334 073
KUALA TRENGGANU SELATAN                             -  LINDA       - Tel: 019-3676 598
MARANG / RHU MUDA / SEBERANG MARANG   -  LIZA          - Tel: 013-9083 781 
KEMAMAN / KERTEH /  BUKIT BESI                       -  ROS          Tel: 019-9151 411
DUNGUN                                                                       -  FAUZIAH  - Tel: 019-9276 313
                                                                                                                  LOT 3558, BATU 49, JLN PAKA,
                                                                                                                  23000 DUNGUN


Stokis/Pengedar diperlukan bagi kawasan berikut:

Pahang:

Maran
Muadzam
Jerantut
Bera
Bentong
Kuala Lipis

Trengganu:

Kuala Brang
Bukit Besi
Cheneh
Paka
Permaisuri
Setiu
Jerteh

Sila hubungi Hotline: 013-9696 788

Labels: Kehamilan

Thanks for reading Tanda-tanda Kehamilan. Please share...!

0 Comment for "Tanda-tanda Kehamilan"

Catatan Yang Ditampilkan

Sitemap

Back To Top