Wanita Mingguan menyediakan info kesihatan luar dan dalaman untuk wanita perihatin

Dikuasakan oleh Blogger.

Search This Blog

Merawat Sakit Lutut Cara Saya

Golongan yang berusia sering menghadapi masaalah sakit lutut. Sakit lutut menyebabkan aktiviti harian amat terbatas.

APAKAH PUNCA SAKIT LUTUT?

Sakit lutut terjadi berpunca dari kecederaan di lutut dan juga disebabkan oleh arthritis. Kecederaan di lutut boleh menjejaskan samaada ligamen, tendon atau kantung berisi cecair (bursae) yang mengelilingi sendi lutut dan juga tulang, rawan dan ligamen yang membentuk sendi itu sendiri.

Jenis kecederaan yang biasa dialami seperti kecederaan ACL, patah tulang lutut, meniskus koyak dan lain-lain lagi.

Golongan muda yang gemar bersukan juga berhadapan risiko yang tinggi untuk cedera seterusnya mengalami masalah sakit lutut.

Dikalangan golongan yang berusia, masalah lutut yang dihadapi lazimnya berpunca dari osteoarthritis. Semakin berusia, sel rawan yang melindungi tulang lutut menjadi haus dari semasa ke semasa. Bila sel rawan menjadi semakin haus, tulang di lutut akhirnya akan bergesel dan menyebabkan rasa amat sakit, bengkak dan susah untuk bergerak.

Mereka yang mengalami masaalah berat badan berlebihan dan pernah alami kecederaan di lutut lebih tinggi risiko untuk menghidapi masalah sakit lutut ini. Dari segi jantina, kaum wanita berisiko tinggi untuk alami osteoarthritis berbanding kaum lelaki.

Bagi mereka yang mula mengalami simptom sakit lutut seperti bengkak di sendi lutut, rasa kejang di awal pagi, kesakitan yang berulang-ulang di sendi lutut dan sukar untuk menggerakkan sendi secara normal, adalah disarankan untuk berjumpa doktor dan dapatkan rawatan awal. Ini dapat mencegah dari masalah tersebut menjadi lebih teruk sehingga membataskan pergerakan dan menjejaskan kehidupan seharian.

MERAWAT SAKIT LUTUT CARA SAYA

Bila kita alami sakit lutut, cara terbaik menghadapinya adalah dengan sokongan membaikpulih kandungan nutrisi dalam badan supaya seimbang dengan keperluan hidup. Kaedah ini dapat bantu melegakan kesakitan, mengurangkan keradangan, mengelakkan kerosakan pada sendi dan mengekalkan sendi bergerak dan berfungsi dengan betul.

Antara cara yang boleh diamalkan:

1. Banyakkan makanan yang mengandungi sulfur seperti asparagus, telur, bawang putih dan bawang besar. Sulfur penting dalam membaikpulih dan membina tulang, rawan dan tisu penyambung. Ia juga membantu dalam penyerapan kalsium.

2. Perbanyakkan juga pengambilan sayuran hijau, buah-buahan segar, produk soya, gandum, oatmeal, beras perang, ikan dan avocado dalam diet anda.

3. Lakukan senaman ringan seperti berkebun dikeliling rumah, regangan, berbasikal dan berjalan.

4. Bila kita bersenam, banyak manfaat diperolehi, antaranya:

  • Meningkatkan aliran darah untuk menggalakkan penyembuhan dan pemulihan tisu yang rosak.
  • Meningkatkan aliran darah ke otak menjadikan kita lebih peka, bantu atasi stress, kebimbangan dan kemurungan.
  • Meningkatkan fleksibiliti dan memelihara pergerakan sendi
  • Membantu membina kekuatan otot

5. Kekalkan berat badan ideal. Pastikan BMI anda berada di antara 20-24.9. Sekiranya anda obes, usaha untuk turunkan berat badan. Lebih banyak pertambahan berat, lebih tinggi tekanan anda kenakan pada sendi.

6. Elakkan merokok kerana ia mengandungi solanine dan nikotin yang boleh merosakkan otot dan saraf metabolisme. (Nasehat ini sukar dipatuhi oleh perokok)

7. Elakkan diri dari tekanan dan kekalkan sikap mental yang positif kerana kemurungan memburukkan lagi simptom osteoarthritis, punca kepada sakit lutut.

8. Luangkan masa di luar untuk dapatkan udara segar dan cahaya matahari.
Pendedahan kepada cahaya matahari menggalakkan penghasilan Vitamin D yang penting dalam pembentukan tulang yang sihat.

CADANGAN SUPLEMEN UNTUK BANTU ATASI MASALAH SAKIT LUTUT

Pengambilan suplemen yang betul dapat membantu atasi sakit lutut dengan cepat dan berkesan. Antara suplemen yang dicadangkan termasuklah:

Jus Delima Bio Emas - bahan aktif dalam Jus Delima Bio Emas iaitu Polyphenol dan Anthocyanin boleh membantu merawat sakit sendi dengan mengekalkan dan memperbaiki struktur sendi serta mengurangkan faktor yang menjadi punca kepada penyakit berkaitan sendi. Selain itu, Jus Delima Bio Emas berkesan dalam mengatasi masalah keradangan, memperbaik DNA dan melindungi sel dari rosak akibat radikal bebas.

Jus Delima Bio Emas juga berkesan menstabilkan paras asid urik, iaitu asid yang boleh mendatangkan masaalah kepada sendi seperti gout. Jadi, pengambilan suplemen Jus Delima Bio Emas dapat bantu tingkatkan kandungan kolagen dalam badan. Kolagen bertindak memberi regangan kepada sendi, menjaga rangka lutut dan memelihara tulang rawan yang hampir rosak.

Jus Delima Bio Emas mengandungi madu lebah dan ekstrak kurma yang membekalkan tenaga. Ini membantu memberi tenaga kepada pesakit untuk pergerakan yang lebih baik.

Jus Delima Bio Emas kaya denganh Vitamin B, K, B17 bagi menampung keperluan semulajadi tubuh.

Maklumat lanjut mengenai kegunaan Jus Delima Bio Emas boleh lihat di www.jusioemas.com
Labels: Merawat Sakit Lutut Cara Saya

Thanks for reading Merawat Sakit Lutut Cara Saya. Please share...!

0 Comment for "Merawat Sakit Lutut Cara Saya"

Catatan Yang Ditampilkan

Sitemap

Back To Top