Wanita Mingguan menyediakan info kesihatan luar dan dalaman untuk wanita perihatin

Dikuasakan oleh Blogger.

Search This Blog

Kemaluan Anda Bengkok? Mungkin Anda Menderita ‘Peyronie’

Anda baru perasankemaluan anda bengkok ke kiri atau ke kanan, atau ke atas mau pun ke bawah? Ini pasti mencemaskan anda. Tidak perlu khuatir kerana kemaluan bengkok bukan sesuatu yang berbahaya dan tidak begitu menganggu aktiviti seksual. Meskipun keadaan tersebut tidak berbahaya, namun untuk beberapa individu pasti merasa tidak selesa. Jika bengkoknya disertai rasa sakit, mungkin ada gangguan pada bahagian sulit anda, dan mungkin anda mengalami Peyronie.

Apa itu Peyronie?

Istilah Peyronie mungkin masih asing untuk sesetengah orang, kerana memang Peyronie tidakk sepopular gangguan penis lainnya, seperti impotensi atau ejakulasi dini. Peyronie adalah terbentuknya jaringan (plak) pada penis, biasanya jaringan ini makin mengeras pada salah satu sisi, yang membuat penis melengkung bila ereksi. Beberapa lelaki berpenis bengkok mengalami kesulitan ketika berhubungan seksual.

Sehingga ini penyebab Peyronie belum diketahui secara pasti. Namun Peyronie bukan merupakan gangguan serius atau pun termasuk kategori penyakit seksual menular, meskipun ada yang menyebutkan gangguan tersebut dipengaruhi masalah genetik dan cara melayannya. Jangan terlalu cemas jika bentuk penisnya tidak terlalu bengkok.

Sesiapa sahaja boleh mengalami Peyronie, umumnya banyak dijumpai pada lelaki berusia 50 tahun meskipun tidak menolak kemungkinan terjadi pada usia 18 tahun. Bahkan sekitar 80 ribu lelaki di Britain mengalami masaalah ini.

Gejala-gejala peyronie

Tiga gejala penis bengkok (Peyronie):

- terdapat benjolan keras pada batang penis

- rasa sakit semasa ereksi

- penis bengkok bila ereksi

Jaringan mengeras menimbulkan rasa sakit, yang menyebabkan impotensi. Penis boleh bengkok ke arah kiri dan kanan, meskipun dari banyak kes yang terjadi penis lebih banyak membengkok ke atas. Jika Anda perhatikan penis membengkok dengan tiba-tiba dan cenderung makin berkembang dalam satu sampai tiga bulan. Gejala tersebut lebih sering terjadi dalam keadaan ereksi.

Apa yang harus anda dilakukan

Apabila anda merasakan sakit dan terdapat benjolan tidak normal di penis anda, segera kunjungi doktor anda, dan jika memang anda didiagnosis mengalami Peyronie, tanyakan rawatan bagaimana yang harus anda jalani.

Jika doktor Anda tidak dapat membantu, jangan ragu meminta untuk dirujuk kepada doktor pakar sakit tuan, ataupun mengunjungi klinik seksual. Terkadang gangguan ini boleh hilang dengan sendirinya meskipun memakan waktu dan tergantung kepada kemampuan tubuh penderita. Sebab, jaringan dalam tubuh selalu aktif beregenerasi, tubuh secara otomatik akan mengganti jaringan-jaringan yang rusak dengan jaringan yang baru.

Rawatan

Meskipun tak semua penderita gangguan penis bengkok (peyronie) perlukan rawatan, namun tidakk ada salahnya mengikuti anjuran berikut:

- Untuk tahap awal dan mencegah terbentuknya pengerasan jaringan, tablet Tamoxifen boleh mengatasinya. Tablet ini biasanya digunakan dalam rawatan kanser paydara, meskipun tak ada hubungan sama sekali diantara keduanya.

- Vitamin E yang terbukti efektif mengurangi rasa sakit dan kelainan penyakit.

- Verapamil, sering digunakan dalam rawatan darah tinggi, terbukti boleha mengurangi ukuran plak dan menurunkan rasa sakit dengan menyuntikkannya secara langsung ke plak.

- Terapi kejutan Extracorporeal atau ESWT (Extracorporeal Shock Wave Therapy), rawatan baru yang digunakan d ibeberapa hospital. Rawatan baru ini terbukti efektif, dan sehingga ini belum ada lapuran kesan sampingan dalam jangka panjang.

- Pembedahani hanya dilakukan jika anda memang telah menderita Peyronie dalam keadaan yang parah selama setahun atau lebih, atau bahkan tidak mengalami kemajuan dalam jangka waktu tiga bulan. Ada dua jenis prosedur pembedahan. Prosedur Nesbitt, prosedur ini dilakukan dengan menghilangkan jaringan yang menyebabkan bengkok dan memulihkan penis kembali normal (lurus). Prosedur lainnya dengan pencangkokan atau menggunakan bahagian urat darah dalam jaringan untuk memperluas area. Dalam beberapa kes implantasi penile prosthesis juga dianjurkan.

Trik berhubungan seks

Tak perlu cemas, penis bengkok tidak berarti tidak mampu memuaskan pasangan. Anda mampu mengatasiinya dengan mengubah gaya bercinta Anda. Posisi isteri berada diatas (WOT), memudahkan Anda mengatur kedalaman penetrasi atau mengawal gerakan selama bercinta.

Gaya spooning juga bisa Anda lakukan, caranya, minta pasangan berbaring menyamping dan membelakangi Anda, lakukan penetrasi dari arah belakang.

Akan sangat membantu sekali jika Anda sedia berkomunikasi dengan pasangan, sokongan dan pengertian pasangan akan membantu menekan kekhuaatiran dan kecemasan Anda ketika berhubungan seks.
Labels: Featured

Thanks for reading Kemaluan Anda Bengkok? Mungkin Anda Menderita ‘Peyronie’. Please share...!

0 Comment for "Kemaluan Anda Bengkok? Mungkin Anda Menderita ‘Peyronie’"

Catatan Yang Ditampilkan

Sitemap

Back To Top